حساسيت انسان نسبت به سگ ها

حساسيت انسان نسبت به سگها


آيا از عطسه زدن و سرفه کردن زياد خسته شده ايد؟ شاید اين حالات هنگام نزديک شدن به سگتان افزايش ميابد. البته اين مشکل تنها مربوط به شما نمی شود. مطالعات و تحقيقات نشان می دهد که حدود 15% از افراد به دليل حساسيت در برابر سگها و گربه ها چنين واکنشهايی را از خود نشان می دهند. اما نگران نباشيد. اين بدان معنی نيست که شما بايد دوستی چند ساله تان را با سگتان به هم بزنيد و او را به کسی بسپاريد و از نگهداريش صرف نظر کنيد. اما بايد اقدامات ويژه ای انجام دهيد تا اين مشکل برطرف شود. در زير به بيان برخی از مهمترين اقدامات می پردازيم.

ملاقات با يک پزشک متخصص
در ابتدا بهترين کاری که می توانيد انجام دهيد ملاقات با يک آلرژيست است تا با استفاده از آزمايشات پی به نوع و علت آلرژی شما ببرد. گاه ممکن است با انجام اين آزمايشات به اين نتيجه برسيد که سگتان هيچ دخالتی در حساسيت شما ندارد.

مراقبت هايی که بايد در مورد سگتان انجام بدهيد
براي به حداقل رساندن پوسته هايی که از بدن سگ ها می ريزد (که عموما خود ناشی از وجود يک عامل حساسيت زا در پوست حيوان است)، بايد به طور مرتب و روزانه بدن سگ را در خارج از خانه شانه بزنيد و برس بکشيد و شستشوی مناسب و منظم را فراموش نکنيد ( البته شستشوی بيش از حد به هيچ عنوان توصيه نمی شود )
برای سگتان يک رژيم غذايی کامل و مناسب در نظر بگيريد. توجه داشته باشيد که وجود برخی چربيهای طبيعی در این رژیم غذایی ضروری است زيرا وجود اين چربی ها ميتواند خشکی بيش از حد پوست را کاهش دهد و ريزش ذرات را متوقف کند.

مواردی ديگر جهت پيشگيی
– سگتان را از اطاق خواب و اتاق هايی که مدت زمان طولانی را در آنها سپری می کنيد دور سازيد.
– از دکتر آلرژيست خود بخواهيد تا به شما يک پالاينده هوايي مناسب معرفی کند. اين پالاينده ها، هواکشهای برقي و مرطوب کننده ها می توانند نقش بسزايی را در ارتباط با خارج کردن ذرات معلق در هوا ايفا کنند.
– فيلتر تهويه کننده ها و مرطوب کننده ها را به طور منظم تعويض کنيد.
– در هنگام جابجا کردن وسايل منزل (مثلا فرش ، رومبلی و…) از گرد و خاک و موادی که در هوا پراکنده ميشوند دوری کنيد.
– روی تشک ها و پتو ها يک پوشش پلاستيکی قرار دهيد. لباس ها را در پوشش های زيپ دار پلاستيکی بگذاريد تا از عوامل حساسيت زا دور بمانند.
– روبالشتی ها و رختخواب ها را به وسيله پوشش هاي غير حساسيت زا (مثلا پارچه هاي پلی استر) بپوشانيد.

حساسيت زايی در نژادهای گوناگون
در مورد اين سوال که آيا نژادهای گوناگون دارای ميزان حساسيت زايی متفاوتی نسبت به يکديگر هستند یا خیر، بحث های گوناگونی وجود دارد اما امروزه این مسئله ثابت شده است که نژادهايی که دارای يک لايه پوششی هستند و فاقد لايه مويی آستر مانند در زير پوشش سطحی خود می باشند، ريزش مو و پوست کمتری نسبت به ديگر نژادها دارند. در زير نژادهايی را مشاهده می کنيد که در اين دسته قرار می گيرند.

Basenji, Maltese, Bedlington Terrier, Miniature Schnauzer, Bichon Frise, Poodle, Chinese Crested, Portuguese Water Dog, Giant Schnauzer, Soft Coated Wheaten Terrier, Irish Water Spaniel, Standard Schnauzer, Italian Greyhound, Kerry Blue Terrier, Xoloitzcuintli

 

 

بازگشت