تغذیه

تغذیه

RVH-Dog_Feeding

سگ ها ذاتا گوشتخوارند و دستگاه گوارششان، از دهان تا روده ها، برای گرفتن و هضم رژیم های گوشتی طراحی شده است.

RVH-Dog_Body


دندان ها در سگ برای تکه تکه کردن غذا طراحی شده اند و عملکرد آنها به عنوان له کننده یا آسیاب کننده غذا چندان مطرح نیست.

RVH-Dog_Teeth



معده سگ ها نیز برای هضم قطعات تکه تکه شده غذا طراحی شده است و برای انجام اعمال هضمی خود نیاز به له شدن غذا پیش از بلع ندارد.
اما سگ ها نیز همانند روباه های امروزی، به دلیل عدم دسترسی دائمی به گوشت، قادر به تغذیه و زنده ماندن با جیره هایی هستند که قسمت عمده ای از آن ها را مواد گیاهی تشکیل داده است. البته ممکن است حذف کامل گوشت از رژیم غذایی سگ ها کمبودهای تغذیه ای را به دنبال داشته باشد.
مواد غذایی کامل باید از دو قسمت تشکیل شود:

الف- مواد غذایی ماژور که شامل کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها می باشد و نیاز سگ ها به این مواد شبیه به انسان هاست.
ب- مواد غذایی مینور که شامل ویتامین ها و مینرال ها و عناصر کمیاب می باشد و میزان نیاز انسان به آنها به طور معنی داری با             نیازهای سگ ها متفاوت است.

RVH-Dog_Food_MiMaj


امروزه استفاده از رژیم های خانگی در حال کنار گذاشته شدن اند و یک صنعت چندین میلیون دلاری با پشتوانه ای کاملا علمی امر تغذیه حیوانات را بر عهده گرفته است.

RVH-Dog_Food

 

آیا استفاده از غذاهای آماده توصیه می شود؟ پیش از پاسخ به این سوال به دو سوال دیگر پاسخ دهیم: آیا شما قادر هستید در خانه خود غذایی تهیه کنید که از محصولات متخصصین تغذیه که در کارخانه هایی بسیار مدرن و مجهز تولید شده اند بهتر باشند؟! آیا شما نیز قادر هستید همانند کارخانجات عظیم تولید مواد غذایی حیوانات خانگی که بر اساس آزمایشات متعدد به اسانس های ویژه ای دست یافته اند با افزودن مواد غذایی خانگی، حیوان کم اشتهای خود را به اشتها بیاورید؟ جواب سوال اول مشخص است: استفاده از غذای آماده توصیه می شود اما به شرط معتبر بودن شرکت تولید کننده.

می توان با استفاده از مواد غذایی موجود در خانه، برای سگ ها غذایی جداگانه تهیه کرد. این غذا باید از نظر پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، چربی، ویتامین ها و املاح دارای کیفیت مطلوبی باشد و در تهیه آن مواد غذایی سالمی همچون لبنیات، تخم مرغ، سبزیجات و… را فراموش نکرد. در طبخ این غذاها استفاده از ادویه چندان توصیه نمی شود. در این روش استفاده از مکمل های غذایی و برخورداری از آفتاب کافی نیز ضروری است.

RVH-Dog_Home_Foods



سگ ها را در ساده ترین شکل ممکن می توان با همان غذایی که خودمان مصرف می کنیم تغذیه کرد اما باید از غذاهای چرب و پر ادویه اجتناب نمود و همواره در کنار این گونه غذاها از مکمل های ویژه سگ ها استفاده کرد.

RVH-Dog_Human_Foods



تغذیه توله ها از 2 ماهگی به صورت 4 وعده در روز آغاز می شود و به تدریج تا زمان بلوغ جسمی تقریبا به یک وعده در روز می رسد.
بهتر است تغذیه حیوان همواره در یک زمان و مکان خاص انجام شود.

 

بازگشت